Lars47.dk

Her kan du læse Nyheder fra KBDK-Kitetour-Nonprofit arrangementer, samt poste dine egne blog indlæg. Der stilles krav om at indholdet er egenproduceret og der er minimum et tilhørende blog billede og 200 tegn. Forhandlerprofiler kan ikke benytte "Rider2Riders"

14 dage med familien i Essaouira Marrocco..

14 dage med familien i Essaouira Marrocco....

Som så mange andre om sommeren, så står den i familiens tegn, for min familie har det i mange år været 14 dage sydpå, det har været Malaga, Alicante, Portugal, Venedig etc, men altid har familien måtte leve med jeg tog surfgear med, selvom stederne har været mindre oplagte surfspots, så holder jeg dog fast i jeg VIL have mit legetøj med.

Iår gik jeg igennem de sædvanlige fede steder jeg gerne vil hen, pga surf, men ved en fejl sagde konen og ungerne ja til Marrocco i første skud, hvilket ikke plejer at være tilfældet, da jeg altid har nævnt Thy, Tennerifa El Madeno, Fuerte i den rækkefølge, da det er de steder jeg ønsker, men de har som sagt vetoret, da jeg jo har min vinter i Sydafrika med ren surf hver dag.

Vi bestilte billetter før Norwegian havde åbnet deres rute til Marrakech, så det blev 1578,- retur med Ryanair per hoved hvilket jo er billigt. Norwegian ligger vist på 2000-2500,- men er direkte, plus bare et federe selvskab at flyve med.

Blev bonget 269,- kr ud af cph til Luton, og 35 pund fra Luton til Marrakech, og ca det samme retur.. Så ca 1200,- for at have 30 kg surfgear med, desværre kører Ryanair den politik at man ikke kan tjekke igennem ens bagage, så de ikke hænger på evt forsinkelser så lidt bøvlet at skulle ind og ud igen i Luton. Lidt nogle skod fly, mere som en HT bus, men hvad fanden man får hvad man betaler for, og deres personale får du mig ikke til at svine, de knokler for en skod løn.

Jeg ville have vi skulle bo på Riad Zahra, da en pisse dygtig kitesurfers far ejer det jeg kender fra FB, men konen ønskede Aircon på værelses, så vi røg på AirnB, og kom til at bo lige ved siden af i en lækker lejlighed, også ejet af min kitesurfer ven, og hans familie.. ;)

Alt vedr at flyve dertil, booke et hotel, eller airNb, kan de fleste jo nok finde ud af, ellers er det bare at skrive til Xavier, faren til den lokale bedste kitesurfer, så kan han hjælpe jer med alt fra lufthavnen til Essauria, eller Hotel, lejlighed etc. Han er super venlig, snakker engelsk, og kender ALT der er vær at vide. (Tager lidt % , men uden det bliver på den klamme tag dig i røven måde.) https://www.facebook.com/xavier.panades.5?fref=ts

Nu til surfen, ikke mange billeder da jeg brugte mine dage med ungerne og padle, buggyboard, og ellers kun hyggede 2-3 timer hver dag med Christian Munksgård som også var der i samme periode, han har været der en del gange før, og bor altid i Medinaen, og går så ud til vandet/Surfstationerne som ligger i bunden af bugten.

Udsigten fra vores boligkomplex, Riad Zahra ligger lige ved siden af. Medinaen ser i inde til højre ved havnen

1. Ankom mandag, fik sejlet overpowret 7m2 i 1/12m bølger styrbord.. Meget stødende, svært at bedømme.

2. Kom ud i en time med 7m2, vildt overpowret, stadig stødende styrbord 1m bølger, fik faktisk ikke meget ud af dette, da det føles usikkert at lave tricks, men fik dog begyndt at ride frontside.

3. Igen sindsygt meget vind, ikke fordrende for udvikling på styrbord, var ved at være træt af ikke så gode bølger, og bare overleve med 7m2.

4. Min bedste dag, kun lidt overpowret, stødende vind lidt mere vant til, fik landet lidt tricks, bølger under 1 m desværre, men fik lidt mere flow i ridningen frontside.

5. Vindstille hele dagen, på nær en 40min til aften 16-17, hvor man lige kunne tøffe med 9m2 i 1/2m bølger. Lidt sjovt at sejle med de lokale instruktører, de savner inspiration, masser af talent, ingen retning.

6. Vindstille hele dagen, datteren fik trænet padleteknik, kan nu sidde på Skateren og vente i lineup, padle udaf, ikke duckdive endnu, og ikke nok power i padletag til at starte selv. (Skub i røv virker fint. ;) )

7. Vindstille, lummert, diset, virker ikke til en surfdag. Og blev det ikke.

8. Sejlet 9 fra kl 14, kunne nok have sejlet 7 da det var mest.
Fik første session med Christian Munksgaard, skide hyggeligt. Var en knægt fra kiteskolen som kom med ud og legede på strapless, han er kun lige startet, men uden tvivl sindssygt meget bedre om et år. Små bølger, største 1 m, men fik hygget med ligesindet, klart den sjoveste dag.

9. En lummer dag, ikke noget surf andet end 20min med en 9m2 om aftenen, ikke vind.

10. Perfekt dag, fik landet mine baglændere på styrbord, hyggede med Christian som var på 7m2 fra kl 14, jeg tog ud med 9m2 kl 15, der var til 7m2 kl 16, men holdt fast i den jeg havde pumpet. Meget små bølger, 30cm, 1/2m max. Powret 7m2 hele aftenen.

11. Skulle have været til Mouley idag, men Christian skulle have fjernet sting fra board til pande tricks, så vi sejler bare her med 7m2. Har blæst fra kl 12 til aften, med igen små bølger, ikke værd at ride, blot til afsæt.

12. Vi tog på vandet fra 10-13 med 7m2, skide god ide da igen idag, blæste det til 5m2 kl 13.
Stadig små bølger, men fik givet den gas og glæden ved en morgentur er sku bare stor. Begyndt at kunne læse spottet, tidevandet er på 3m, så betyder meget, og vinden skal man også lige lære at læse.

Man sejler med shorty, til 4/3mm hernede, har selv en 3/2mm med, føles fint til kite, skulle jeg padle 4 timer ville jeg vælge en 4/3.

Har 7-9m2 med og en Skater. Blev anbefalet 5-7-9, men har ikke savnet 5m2, da det er VILDT stødende i bugten, og at være underpowret med 100kg og en 5m2, ikke er en kombo jeg bryder mig om.

Der er mange i bugten når der er vind, mest pivringe turister der får klø med 3-5m2 i kiteskolerne, ca 3-5 styks kiteskoler i bugten, ca 2 lokale sejlere med niveau.
Fedt miljø nede ved surfstationerne, man kan sidde i rimeligt læ og nyde livet, og ungerne kan løbe frem og tilbage til stranden, men man er lidt bekymret, da det vælter med nærgående mænd i denne kultur. Når jeg er med famillie, skal jeg på 500m sige nej til køb af alt fra kameler til heste og quard ture 10 gange, når jeg går alene skal man hører på hashsælgere for hver 100m.

Kommer jeg igen?

Det bliver ikke et sted jeg vender tilbage hvert år som familie ferie, var fedt at rejse med sine unger og de kunne lærer noget andet end man ser i de hvide forstæder hvor de vokser op i DK, men jeg slapper ikke rigtigt af sådan et sted, og surfen overtrumfer ikke vores sommerferie som familie, at jeg ville lade det være et spørgsmål jeg går i statsamtet på. ;)

Vender gerne tilbage på en 1 uges surf med et par drenge i swell perioden om vinteren, da billetter er billige dertil, det snildt kan lade sig gøre at bo billigt i byen, også ville vi nok leje bil og sejle nogle af de andre wavespots i områet.