Kitesurf & Familietur til Den Dominikanske Republik

Surfer Arkiv

Barsel, familietur og en smule surf

Jeg var i februar 2013 i Den Dominikanske Republik sammen med min familie. Det var derfor ikke en rendyrket kite-tur med gutterne, men i virkeligheden en barselstur, hvor min kone og jeg tog afsted sammen med vores to børn på hhv. 3½ år og 7-8 mdr. Det er naturligvis ikke så let at komme omkring med to børn og der skulle også være tid til at bygge sandslotte og bare generelt være sammen som familie. Derfor var det idéelt at have 4 uger sammen, da der på den måde blev tid til både det ene og det andet 🙂 Hvis du / I har fået børn og har muligheden for at rejse sammen, så kan jeg varmt anbefale denne rejseform og ikke mindst destination. Der var da dage, hvor jeg sukkede efter havet, fordi jeg vidste vinden var god, men det bare ikke passede ind i familie-trummerummen, men alt i alt var det en fantastisk tur.

Las Terrenas

Vi havde lagt os fast på Las Terrenas i den Dominikanske Republik fordi jeg i første omgang var stødt på det i et kite-blad (tror det var KiteWorldMag). Las Terrenas er en ret laid back by, der ligger 2 timers kørsel fra Santo Domingo lufthavn på Nordkysten af Republikken nær halvøen Samaná. Set fra mit synspunkt ligger den i et sweetspot mellem masseturisme og lokalkolorit. Dvs. ikke som på fx Punta Cana, hvor der er resort ved siden af resort – og heller ikke total lokalt uden folk, der snakker engelsk. Der er heller ikke helt så meget knald på, som i fx Cabarete, hvor det er mit indtryk, at der er gang i den til langt ud på natten. Las Terrenas er en ret overskuelig by, der strækker sig over flere forskellige strande og bugter, hvor man både kan finde bølger og fladt vand. Der er ingen kite-butikker i byen, men jeg tror man kan leje udstyr hos kite-skolerne.

Vind

Vi var afsted i februar 2013 og der var nok tilstrækkelig vind til at surfe ca. 70% af dagene. Hvis vejret var godt, så satte termal-vinden ind omkring kl. 13-14 og lagde sig igen omkring 18 tiden – en time inden solnedgang. Den primære vindretning var Øst til Nordøst – lidt afhængig af lokationen. Fx var vinden ved Las Terrenas, Punta Popy og Portillo som regel i Øst, mens Playa Coson fik Nord-Øst – sikkert pga termal-effekten. Jeg har læst, at en også er i N nogle gange, men det oplevede jeg ikke.Jeg fløj med 12’er alle dage, men kunne godt have brugt min 9’er nogle gange. Især hvis jeg havde haft et directional board med og ikke kun min TT. Vinden var vel omkring 6-10 m/s det meste af tiden – når det altså blæste. Om formiddagen og natten var det som regel helt stille – hvilket familien satte pris på.Det lykkedes mig at få surfet 8 gange i løbet af de fire uger – men det var ikke pga vinden, at det ikke blev til mere.

De lokale tjekker vind på Windguru : http://www.windguru.cz/dk/index.php?sc=61533. Man skal kigge på den anden af udsigterne – dvs. den, der hedder HRW – den er mest præcis for dette område. Men hvis den tager fejl mht. skydække og der fx ikke er overskyet, så kommer der nok vind alligevel.
Spots

Playa Coson
Der er 4 spots omkring byen. Længst væk – ca. 5 km vest for byen – ligger Playa Coson. Det er nødvendigt med bil for at kunne komme hertil – en taxa koster ikke alverdenog man kan også kæmpe sig vej på de meget populære Quads. Sidste del af vejen dertil er virkelig bumlet. Stranden er fantastisk flot med både sand og palmer. Der er ikke noget koralrev til at beskytte kysten, så når det har blæst godt, så er der rigtig gode bølger her de næste par dage. Bølgesurferne holder til her og de par dage jeg var der, var jeg den eneste kite-surfer. Underligt nok egenlig, da det er sindssygt smukt og fedt at surfe der og man kan lave nogle flotte down-winders. Det betyder at man må have en ven eller en tilfældig til at hjælpe til launch og landing – hvis man ikke selv kan klare det. Stranden er forholdsvis smal, så det kan være lidt tricky.
Det er IKKE noget begynderspot – primært pga. shore break, smal strand og palmer.
Man kan bo herude på fx CasaCoson.com – det er lidt pebret, men et virkeligt fedt boutique-hotel med gourmet-mad og det ligger lige ved stranden 🙂 De snakker dog ikke så godt engelsk, så en fordel, hvis man kan italiensk, spansk eller fransk. Vi boede der 4 dage og jeg kan anbefale det – omend det er lidt upraktisk med helt små børn. Det er muligt at spise frokost, som gæst på Casa Coson og det er ret godt og rimelig billigt.

Spots – Portillo

Dette spot ligger ca. 2 km øst for byen. Man kan tomle derhen, eller køre ret hurtigt i bil / quad. Med quad / moto kan man køre helt hen til spottet. I bil må man parkere ca. 2-300 m væk. Man drejer fra vejen over på et lille spor, når man kan se dragerne. Det er her de lokale kite-skoler holder til og derfor også her, der bliver lavet begynder-undervisning. Der kan være mange drager i luften, men der er nu alligvel god plads. De andre drager betyder til gengæld også, at der er nogen til at hjælpe hvis uheldet er ude – min leash udløste fx på et tidspunkt ved en fejl (grrr….), og der var en dygtig kiter, der stak afsted og reddede min drage og efterfølgende trak mig ind til stranden. Folk er søde og hjælpsomme og der er en god stemning. Det er lavvande ca. 30-40 m ud og find plads til at launche og lande. Vandet er fladt og som regel krystal-klart. Et godt begynder-spot, men dog med enkelte større sten, man skal passe på.

Man kan ikke købe noget at drikke eller spise på stedet. Man kan dog bo på Bahia Gran Principe El Portillo – det er et all inclusive hotel, der ligger lige ved siden af kite-stranden. Spottet er også godt til familie-tur, da placeringen på en pynt gør, at der er vind ud på vandet, men det kun lufter behageligt inde på stranden.

Spots – Punta Popy

Ligger lige for enden af stranden Playa Popy, der som regel ligger i læ. Man kan launche ude på pynten, men der er en del badegæster som enten er i vejen eller kan give en hånd. Der er sjældent særligt mange kitere. Det sker ofte, at nogle af de lokale tager en down-winder fra Portillo til Popy, når dagen er ved at være ovre. Der er lavvandet og ret roligt vand, men ret mange sten / rev, som man skal passe på – især ved lavvande. Det gode er, at man jo kan bo lige ved Punta Popy og at der er badestrand med sælgere, restauranter etc lige i nærheden. Den kan nås uden bil. Igen ikke for nybegyndere.

Spots – Pueblo Pescadores

Det er også muligt at surfe lidt vest for Pueblo Pescadores (“fiskerlandsbyen” – reelt en samling restauranter). Det er på den anden side af byen, så hvis man bor der i nærheden kan det være en fordel. Der er lavt vand og ret fint når man er ude. Dog begrænsede muligheder for launch og landing og sjældent mange andre kitere til at give en hånd. Der er en del strandbarer og mindre resorts, der ligger ned til vandet. Lidt mere turistet og knap så lokalt som Popy. Startours har fx Hotel Alisei i deres program, som ligger ca der, hvor man evt. kan launche. Et par gutter er ved at starte en surf-skole op lige ved siden af, men det lignede, at der var lidt vej endnu…

Byen og indkvartering

Som sagt, så ligger byen i et sweetspot for en familie. Dvs. ikke for meget turisme, ej heller lokalt og usikkert. Ikke for meget larm om natten – dog larmer knallerter mega meget inde i den centrale by om dagen ligesom der er meget røg og os fra biler mm. Man bør så vidt muligt søge at bo lidt udenfor centrum. For mig er det idéelt at bo ved Playa Popy, da der ikke er så meget larm, men stadig liv. Stranden er kanon og der er gode restauranter – især Mojitos kan anbefales – den brugte vi meget. Ikke mindst ligger Portillo spottet kun 5 min væk i bil. Vi prøvede også bo i den anden ende af byen ved Playa Ballenas (opkaldt efter nogle hval-lignende klippeøer, der ligger ud for; ballenas = hvaler) – det elskede min kone, hvor jeg fandt det lidt mere kedeligt (men stadig fantastisk smukt!). Generelt er der ikke overrendt, og der er kun strandsælgere i det omfang, at man faktisk sætter pris på, at kunne købe et brød eller lignende.

Indkvartering kan enten ske på hotel som fx Hotel Palapas – det er ret billigt. Vi boede dog mest i lejligheder, da vi så selv kunne lave morgenmad mm. Her kan jeg på det varmeste anbefale at leje igennem AIC (Azul Inmo Caribe), som har et kontor i byen. En lejlighed til 6 personer kan lejes for ca. $900 for en uge, og så er det med Jacuzzi, terasser, fælles pool, rengøring og eget køkken. Ofte møbleret med IKEA møbler – så man føler sig sgu næsten helt hjemme. Så KAN man jo selv lave mad – men en bøf koster ca. 50 kr på restaurant og to hummere koster ca. 70 kr, så vi spiste ude næsten hver dag.

Rejse til og fra

Startours arrangerer vist rejser med direkte fly til den Dominikanske Republik. Tror dog de lander i Punta Cana – og så er der altså et godt stykke at køre med bus. Om man foretrækker dette fremfor at skulle mellemlande må være op til den enkelte. Vi fløj med Air France over Charles De Gaulle og det gik nogenlunde uden problemer. Faktisk fik jeg mit kite-gear gratis med 🙂 Flybilletter var lidt pebrede – tror vi gav ca. 8000 pr voksen. Man kan gøre det billigere, hvis man fx orker at mellemlande lidt mere. I lufthavnen skal man lige være opmærksom på, at det er godt at have $10 med i cash pr person til indrejse-visum. Ligeledes koster det $20 at komme ud igen(!). Lidt banen-republik-agtigt. Generelt er det godt med dollars – især hvis man skal betale billeje og lejlighed. Så er det lidt anstrengende at skulle hæve en mia Pesos. Ellers er det ret let at komme til en hæveautomat. Der går en ekspres-bus fra lufthavnen til Las Terrenas, men vi tog en taxi, da vi havde ungerne med og i øvrigt ankom ca. midnat dansk tid (19 lokal tid). Det var lidt dyrt ($200) men meget bekvemt.

Er der andet at lave?

Der er masser at lave i Las Terrenas. Man kan selvfølgelig bygge sandslotte for evigt… Man kan også wave-surfe ved Playa Coson. Der er også et par dykkerskoler – men var ikke ude, så kender ikke til fx dyreliv og sigtbarhed. Det slår sikkert ikke det røde hav. Hvis man har bil, kan man tage til vandfaldet ved El Limón, som ligger ca. 15 km væk. Man kan ride det sidste stykke på hesteryg og det skulle være ret fedt. Vi var også på hvaltur i Samaná bugten. Det var ret vildt – vi så utallige pukkelhvaler i kåd parringsdans. De var 5-6 m fra båden og rullede rundt og spillede op. En stor oplevelse. Man kan også tage på quad safari inde i landet og se kaffeplantager mm. En dejlig destination.