Kitesurfing Korsika 2008. af Lars Solgård

Flycamping inkl. kite på korsika (og lidt fyns land..:)
Jeg har med stor fornøjelse læst artikler her på KS.dk om Sydafrika, Brasilien, og Afrika. Man kan også, lidt mere morfaragtigt, drage til nærved liggende feriemål, og dette med ret stort held, synes jeg.. Vi har tidligere haft stor glæde af Sicilien på kombineret familie/kiteferie. Vi rejste i 2008 på ferie; far, mor og 2 børn (13,15 år) til Korsika med SunTours, til Algajola som er en lille by mellem Calvi og L’ Ile Rousse på Korsikas nordvestkyst. Konceptet er flycamping; fly fra Kastrup til Bastia, bustransport direkte til destinationen, Camping a Marina ved Algajola, 200 m fra stranden, i 4 personers hytter med aircondition og bad/toilet/køkken/2 soverum og ministue. Medbragt er udover almindelig bagage 1 taske med 4 kites (9,10,12,16m2, 1 board, trapez, shorty). Sterling opkrævede 450,- kr. bagage gebyr for udrejsen, intet på hjemrejsen.
Korsika er kendt for bjerge, klart havvand, spc. er vandet klart på vestsiden pga. klippekysten der. Korsika har et varieret klima, et behageligt varmt klima om sommeren. Man lever af turisme, landbrug i mindre omfang. Napoleons fødeø er kendt som ’skønhedens ø’. Der er 200.000 indbyggere. (år 2000 tal). Halvdelen lever i byerne Ajaccio og Bastia. Øen er lidt større end Sjælland. Vandtemperaturen var 24 grader, lufttemperaturen i dagtiden ml. 24- 26 grader i skyggen. Der er mange bjerge over 2000 m højde, bestående af stejl granitklippe. Tag ikke fejl, bjergene er ganske stejle, trods den beskedne højde set i forhold til eksempelvist alperne, Korsika er berømt (berygtet) for sin GR 20; vandrerute på tværs af øens stejle bjergkam, højest er Monte Cinto, over 2700 m (som dog er relativt let at bestige, siges det). Andre toppe, og partier af GR 20 er ganske vanskelige, og til dels noget eksponerede.
Øen har haft urolig historie med senest omkring år 2000 tendenser til voldelig manifestation af rebelske kræfters lyst til frigørelse fra moderlandet Frankrigs indflydelse. Sproget er Fransk, og den særlige korsikanske dialekt, som har status af selvstændigt sprog, meget lig italiensk. Vejskilte o.lign. er i 2 versioner, på fransk og korsikansk. Stort set alle vejskilte, specielt omkring den gl. hovedstad Corte, på midtøen, er overmalet eller beskudt hvad den franske del af skiltet angår! Vi har tidligere været på sydøst siden af øen, som er mere præget af masseturisme, brede sandstrande, lidt varmere vand, og svagere vind.
Øen har utallige strande, på nordvestsiden domineret af 2 vinde, overvejende termiske, Vestenvind (Mistral), og Nordenvind (Tramontane). Bugtene er omkranset af klipper, og derved mere eller mindre tilgængelige for kitesurfing, afhængigt af tendens til dårlige nerver. Se bare de nærved beliggende klipper i baggrunden på de senere fotos.. Algajola er ikke for begyndere..
Den lille familie på udflugt..:

Udsigt fra San Antonio, kaldet en af Frankrigs smukkeste landsbyer, beliggende ca. 500 m. højde, med flot udsigt, og med denne fine restaurant.

Vores hytter, beboet af ca. 15 danske familier. På campingpladsen i øvrigt var mange telte og campingvogne, overvejende med franskmænd, men også med mange andre europæere. Der var en del windsurfere, og få paddelsurfere. Jeg fik det indtryk at Algajola er kendt for vind og bølger, idet temmelig mange havde medbragt kvalitets windsurfing udstyr og padleboards.
Stranden foran campingpladsen som mellem kl. 10.30 og 18.30 er bemandet med livreddere, som håndhævede KITESURF forbud, faneme! Årsagen var en ulykke året før hvor en pige blev kvæstet ved sammenstød med en kiter. Men om aftenen når redderne gik hjem kunne man snildt få en time inden vinden slukkede, ofte i feeed brænding, synes jeg. Billederne (senere, nedenfor) giver indtryk af brændingshøjden. Først stranden i magsvejr..:

Vue mod vest, mod byen Algajola (afstand: 1 km).

Casa Musicale (restaurant til rimelige priser i Pigna), endnu en uforglemmelig solnedgang, i området bag ved Algajola, en halv times bilkørsel væk, ca. 400 m.o.h.

På bjergvandring i Restonica dalen, 15 km fra Corte. Parkering i 1300 m højde, mål er Lac de Melu (1711 m) og Lac de Capitellu (1930 m). Man kan fortsætte videre op til GR20 i ca. 2150 m. højde. Undervejs skal man forcere et 5 m lodret klippeparti med en i klippen indstøbt metalstige, for mange ’almindelige’ turister angstprovokerende.. Er man ikke forberedt på det ved studier af områdebeskrivelser eller lignende, får gennemsnitsturisten sig en på opleveren her.. Vi gik op til GR 20 og tilbage igen, incl. stop, mad og drikke og fotografering, varighed for os ca. 6 timer.

Her er Jens Christian og jeg oppe på GR 20 sektionen i 2150 m højde,Lac de Capitellu (1930 m) i baggrunden.

Louise ved Lac de Melu.

Jens Christian har lavet en snebold fra en lille gletcher 🙂 Ret vildt at tænke på der er højsommer og 30 grader ved stranden få timer væk 🙂

Metalstigesektionen..

En anden korsikansk specialitet er flodbadning. Man bader i svømmehalsvarmt, HELT klart kildevand, bestående af smeltevand fra bjergene. Vandet kommer fra den sne man lidt overraskende finder i bjergene, midt om sommeren! Vandet varmes op til en herlig 25-26 grader temperatur af turen over stenene i vandløbets/flodens lange snoede forløb mod havet.

Flodbadning i Fangu floden.

Algajola strand: Så er der rødt flag for alm. badende, og guf for paddelsurfere, på stranden ved campingpladsen, 200 m. fra hytten! Den dag sideshore vind, men 15-20 m/s og stødende, med mindre den var lidt i nord, og dermed lidt mere onshore, pga. de til begge sider omkransende klippepartier. Kitesurfing forbuddet gælder i højsæsonens ca. 6 uger, hvor vinden imidlertid også udfolder sig, iflg. min lokalkendte kiteguide, Thomas.

Jeg var så heldig at fange mig lidt aftenvind, liidt i underkanten til min Torch 12m2, så derfor gik jeg ikke heelt i ’kagen’, jeg fik lidt noia af kilppekysten, ca. 500 m. til læ, i aftagende, ’hullet’ vind. Men – brændingen fejlede ikke noget, synes jeg.

Calvi bugten.
De fleste af mine surfture udgik pga.kite surforbuddet ved den lokale strand i Algajola i tidsrummet mellem 10.30 og 18.30 fra golfe du Calvi, en ca. 4 km bred bugt, nordvendt. 15 – 30 min. transport hver vej, afhængigt af transport middel værende enten bil eller tog.. Alt i alt fik jeg på 14 dage, 9 dages surf, oftest med en god stabil vind til min 16 m2 (92 kg spæd drengekrop, ’lille’ board), ca. 8-9 m/s. Et par ture med min 12 m2 Torch, og en enkelt med 9 m2 Boxer SLE. Ved nordlige vinde på en strand midt i bugten, og ved vestlig vind, til højre i bugten ved Calvi. Jeg mødte på ’min’ lille strand bag ved militærskolen (fremmedlegionen..) i Calvi, et par andre kitesurfere, og vi hyggede sammen, og udvekslede ’tricks’ og erfaringer. Niveauet var ikke højt, mit Old School bølgebamse morfar niveau var nogenlunde standarden 🙂

Min buddy Thomas Akayanc, arbejder et halvt år i sommersæsonen af gangen, som tekniker på et nærliggende hotel. Han var så begejstret for at møde en ligesindet at han kørte mig til og fra Calvi (10 km) et par gange. Ellers foregik transporten med en lejebil eller en skinne bus (TGV; ’train au grand vibrations’). Toget kørte ganske stabilt, 1-2 gange i timen, i dagtiden, og man kunne snildt medbringe 2 kites og board incl udstyr i toget. Europcar i Calvi lejede en Berlingo ud til ca. 4000 d.kr. for en uge. Det var selvfølgelig en behagelighed i den ene uge, vi havde glæde af denne. Bilen giver også en fin mulighed for aftenture til spisesteder, og shoppingture til L’Ile Rousse eller Calvi for dem med sådanne laster..

Alt i alt havde vi en fin fin tur til Korsika, da jeg først fandt ud af at tage til Calvi, hvor der stort set var termisk vind alle dage, oftest fra V (Mistralen), lidt springende, og fra Nord, mere stabil. Hjemme i DK igen fik jeg ligesom formentlig mange af Jer også en gang fed termik, 5 af 7 dage på nordvest fyn. Ved min lokale strand mødte jeg et par af de fynske vikinger, Ole Vincent, og Kasper Lundegaard, som smed rundt med deres håndtag uden krog, men det er en helt anden historie… De var ikke helt tilfreds med forholdene pga. stødende vind. De savnede Svelmø, tror jeg.. Til slut nogle fotos fra dagene på fyn.. (morfar, jeg ved det godt..) Fyn og Algajola fotos: Louise Solgård Hvas. De bedste hilsener, Lars Solgård & Co.

———————————————————————————————————————————–
Vi takker for artiklen og opfordrer andre til at sende billeder og tekst fra turen til [email protected]