GTranslate

daenfifrdeitnoptessv

Login Form

Kitesurferens Blog - Riders2Riders

Her kan du læse Nyheder fra KBDK-Kitetour-Nonprofit arrangementer, samt poste dine egne blog indlæg. Der stilles krav om at indholdet er egenproduceret og der er minimum et tilhørende blog billede og 200 tegn. Forhandlerprofiler kan ikke benytte "Rider2Riders"

2013 Rally VS Ride

Not just another this is The world’s best kite test.

Leder du efter en kite der vil gøre sig godt i bølger er her 2 bud på 2013 kites der vil kunne tilfredsstille de fleste bølgesejlere.  Som de fleste andre søger jeg også efter det gear der bedst kan hjælpe mig i den retning jeg nu engang vil. Den her test har lært mig en ting: Når du tester kites så er det indtryk du får mange gange dikteret af forholdene du sejler i! Det betyder du skal være mere dygtig end mig for at kunne sammenligne kites der er prøvet ved forskellige sessions fuldstændigt kvantitativt. Selvfølgelig vil du få en ide om hvad det er for en kite, men pas på at forholdene ikke snyder dig til at købe den kite der måske ikke er det rigtige valg for dig;-)

b2ap3_thumbnail_Ride-6-Agger.jpg

Testing Rally 6

 

Efter at havde sejlet med Ride i et halvt år, skiftede jeg til Rally på grundlag af det performance boost der lå i vente med en Rally. Jeg har nu sejlet med Rally i 4 måneders tid og var super stoked over mit skift, med undtagelse af bom og liner;-) Mere om det i anden  del af testen. Før jeg ville skrive den her test sammenligning ville jeg lige tage en session med en direkte sammenligning af 8erne. Jeg har her ikke sejlet Ride i over 4 mdr og skulle lige ha min opfattelse frisket op. Hold nu op ens hoved spiller en et pus. Ride’en var i mit mindset dømt tæt på ubrugelig efter at have sejlet med Rally og jeg var egentlig bare fantastisk glad for mine nye Slingshot kites. Så det var egentlig mest for at finde lidt pænt og skrive om Ride’en….

b2ap3_thumbnail_Ride-6-Agger2.jpg

Samme  testdag et splitsekund senere....

Test dagen var en side/off shore dag i Hanstholm hvilket er en stor udfordring for de fleste kites evne til at blive hængende i luften og levere noget der minder om et stabilt træk. Startede selvfølgelig med Ride’en. Der var godt med træk i den uden at den var for overpoweret. Den styrede bedre end det der lå i min hukommelse, hmm. Jeg havde en fantastisk 30 min session med Ride hvor min bølgeridning kørte nemmere end længe. Indtrykket: Stabilt træk, ok styring der godt må være hurtigere, ok upwindperformance, super stabil i luften den kite bliver bare hængende.

 

Så var det Rally'ens tur, og navnet passer godt, MPVen blev skiftet ud med en Rally ;-) Stadig godt træk, følte lidt mindre power i Rally’en og vinden var nok droppet lidt, men ikke så meget at der skulle arbejdes med kiten. Barpresset ligger ikke langt fra hinanden, Rallyen styrer et hak bedre, går lidt bedre upwind og den har i det hele taget lidt mere performance over hele linjen. Prisen er at du bliver nødt til at være mere over den for at få det ekstra ud af den. For mange vil det ikke være det store problem og autopiloten indretter sig bare efter den. Så hvor er hagen? Så må det da bare være Rally man skal havde? Nix ikke nødvendigvis i bølger, for mig og for mange andre. Trækket er meget mere ustabilt i forhold til Ride’en og det er reelt nok det vigtigste for mig i bølger. At den så også er en del sværere at vandstarte er ikke uvæsentligt. Så det boost man får i upwind performance, dreje hastighed og det mere power den kan flyves til at levere er i forhold til Ride på bekostning af et mere stabilt træk, en mere stabil kite der er svær at få til at styrte ned og hvis den gør, er den meget nemmere at vandstarte. Så i bakspejlet er jeg ikke helt så tilfreds med mit skift til Rally ;-)

b2ap3_thumbnail_Ride-1st-try.jpg

Min første tur med Ride sidste efterår i Hanstholm en typisk smuk aften i Thy.....

Planen i år var der skulle mere fart på min waveriding og i den forbindelse er Rally’en perfekt. Men når man så når dertil at man gerne vil lave noget nyt (ja man kan faktisk godt lave andet end bottom turn/cut back i bølger), så det sku lidt svært i det høje tempo. Rally’en kan godt holdes nede i fart. Men det gør den mere følsom over for vindhuller og vindstød og der skal mere input til den for at den bliver i luften gør at det er sværere at ramme plet. Ja for det er typisk i det rigtige split sekund lippen skal rammes og med ustabil power så er det meget sværere at lave noget nyt. Ride’en er bare så nem og levere jævn power så man ikke tænker over kiten og mere koncentrere sig om sin waveriding.

 

Jeg får ikke sejlet noget freestyle eller freeridet mere. Når man bor i Cold Hawaii er man overbooket med bølge aftaler, og det sku det der er sjovest for mig;-) Men der er ingen tvivl i mit sind om til freestyle og freeride at Rallyen her vil være mit valg. Det ekstra boost i power og den mere præcise styring gør den meget mere sjov at hoppe med for en advanced rider. For en nybegynder er valget ikke så soleklart og den ekstra performance kræver også ekstra pilot erfaring + den er sværere at vandstarte, så i dette tilfælde vil jeg anbefale Ride - også til et sted som Cold Hawaii.

b2ap3_thumbnail_Agger2311120457.jpg

Agger en fin dag med Ride 8 sidst i november

Til Speed og Racing er Rallyen også det foretrukne valg. Den har måske ikke det fulde fart/upwind potentiale som en specifik Speed eller Race kite, men den er tæt på.

 

Jeg håber den her test er brugbar og skulle du sidde med spørgsmål så fyr løs, så svarer jeg eller en anden så godt vi kan. Jeg har prøvet og kvantificerer mine oplevelser i nedestående skema ud fra de egenskaber jeg finder vigtigst for en kite i bølger. 10 er den højeste karakter. Jeg har sejlet med Ride i 6 og 8, Rally i 6,8 og 10.

 

Slingshot Rally 2013

Naish Ride 2013

Stabilitet ved aktiv styring

7

9

Stabilitet uden (Drift)

6

9

Depower

8

8

Vindområde

9

5*/7

Dreje egenskaber norm vind

8

7

Dreje egenskaber overpoweret

7

4*

Vandstart

5

9

Unhooked sejlads

6

6

Holdbarhed

10

10

 *Ride drejer langsommere når den er overpoweret

Der er mange flere egenskaber der kunne bedømmes og det skemaet viser mest er at i bølger foretrækker jeg Ride mest. Begge kites har fået 10 i holdbarhed. For at opnå den karakter skal kiten kunne holde til en vasketur hvor der er så meget kraft at jeg fuldplaner på maven hængende efter den. Mere kan jeg umiddelbart ikke forlange. Både Naish og Slingshot er bombproof nok til at holde til den behandling. De gange jeg har sluppet en kite og den er blæst i land har det nærmest hver gang resulteret i hul i dugen. Derfor slipper jeg nærmest aldrig. Sidst jeg gjorde var på Cap Verde, det kan ses i Alsbirks Carpe Diem;-)

b2ap3_thumbnail_Carpe-Diem-sd.jpg

Carpe Diem screen dump fra splitsekundet før jeg udløste en kite for sidste gang;-) se den på youtube...

 

Konklusion

Kort sagt Ride gør det meste på en nem måde, Rally kan mere men kræver også en del mere af sejleren. For en begynder betyder det at du vil få en del hårdere prygl med Rallyen og din indlæring er langsommere. Er du kommet videre så vil Rally stadig gi dig flere stryg, men du vil også få lidt mere glæde af den ekstra performance. Ekspert sejlere vil nok finde at Ride’en er lidt for tam og nogle vil elske dens drift evne i bølger, de fleste vil nok synes Rally levere højeste performance. Personligt vil jeg helst havde Ride til en gennemsnits bølge dag og Rally’en til de dage hvor forholdene tillader at gi fuld gas.

Teknisk set så leverer de to kites power på lidt forskellig måde og det er også det der giver performance forskel.

Ride’en har en klassisk flat kite karakteristika hvor power er mest afhængig af angle of attack, altså kitens vinkel i forhold til vinden. Det vil sige power kontrol sidder 90% i depoweren.

 

Rally har lidt mere power karakteristika som en traditionel C-kite i det at flyvehastighed/vindhastighed har en del mere at sige. Den power spiker mere hvilket betyder at den kan lave mere power når den flyves rundt og vil "rive" mere i dig i vindstød. I forhold til Ride er depower kun 60% af power kontrol, kitens flyvehastighed har her lige så meget at sige. Det betyder ikke at den har mindre vindområde eller depower men at poweren reguleres lige så meget med at flyve kiten og sejlfart……

Skulle jeg sige det kort:

Ride fordi den er pisse nem og kan tilfredstille de flestes behov for en allround kite.....

Rally fordi du sjældent vil finde en kite så allround med så høj performance.....

 

b2ap3_thumbnail_Jan-A-Agger_20130809-200112_1.jpg

Naish Gun 6.2 og 5.10 2010 er stadig nogle af de bedste slæder jeg har prøvet:-)

Husk ikke at teste kites med nyt board, det kiten du tester;-) 

 

Her er hvad de andre team sejlere siger om kitesne:

 

Tim Guyton Sørensen:

”Jeg synes at begge kites flyver rigtigt godt. Rally'erne styrer hurtigt og præcist med god power og masser af depower. Jeg valgte Ride på grund af at den drifter meget bedre. Når jeg surfer bølgen unhooked så følger den bare med, selv i lidt side-onshore. Naish brander den som en no-nonsense kite og det må man sige at det er. Super stabil, let at mærke i luften og hurtig relaunch.”

 

 

Lars47:

”Ride kiten er den nemmeste og letteste tilgængelige Naish kite jeg har prøvet endnu. Dens vandstart, er uden tvivl et plus enhver begynder vil sætte pris på, no nonsence "Park and ride". 

Smid kiten ned i powerzonen, hiv lidt ind i bommen og du sejler.. Ikke noget jank, ikke brug for høj flyvefart, blot ned og lidt ind i bommen, så trækker den jævnt og roligt. Kan også bruges af bølgesejleren som ønsker park and ride DTL, dens lethed er uden sammenligning med kun 2 struts, og balancen i kiten når den "blafre downwind" er fantastisk sammenlignet med især 5 struts kites.”

Morten Lander:

”Slingshot Rally og Naish Ride er i mine øjne 2 af de mest interessante bølgekites på markedet i øjeblikket.

 

Naish Ride er en helt ny type kite, med kun 2 strut hvor håndtering af kiten er enorm simpel. Den lever op til sit navn, for her skal man faktisk kun koncentrere sig om sig eget ride. Kiten skal nok passe sig selv ;) Når du rider bølgen, er det næsten lige meget hvor kiten står - Den skal nok følge med ;) Hvis man kommer til at styre den i vandet, så kommer den også op af sig selv. 

Til freeride og på fladt vand er den enorm begynder venlig og i det hele taget er simplicity kodeordet i denne kite. Grundet de kun 2 struts er til og afrigning af kiten også simpel og hurtig. 

 

 

Slingshot Rally er i den modsatte boldgade. Den lever også godt op til sit navn, for det er som at køre i en Rally bil. Alle imput fra kiten kan mærkes direkte og styreringen er enorm hurtig og præcis. Den har også en stor deepower på vandringen, så hvis du skyder baren fra dig er alt træk væk i dragen. Godt til feks. strapless airs. I år har kiten fået en lidt højere AR så også hangtime i kiten er overraskende god. Det er sjældent at en kite både er god til bølger og til høje hop. Men det er Slingshot Rally.

 

Det blev allerede rigeligt langt så der kommer en del 2 med hardware gennemgang.....

 

Mvh

Jan A

Nautic Teamrider

 

 

 

Århus Kite n' Slide
Foil er in og nu med til CKR

Kommentarer

 
Der er endnu ingen kommentarer