GTranslate

daenfifrdeitnoptessv

Login Form

Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Har du et spørgsmål du bare har behov for at få et svar på meget snart, kan dette være det helt rigtige sted at poste.

Overhold reglerne, opfør dig ordentligt og så skal der nok komme svar på dine spørgsmål.

EMNE: Spørgsmål Man får hvad man betaler for eller gør man...?

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 00:16 #61897

• Pallandsen
  • Pallandsen's profilbillede Emne forfatter
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 4
Dette er en gentagelse af mange tidligere tråde - og den omhandler dårlig/elendig undervisning (i hvert fald i mine øjne). Et par mindre uheld fra pynten idag og nogle dårlige erfaringer fra venner - alle nyudklækkede Kite Danmark kursister(!) får mig til at skrive dette indlæg.

I dag på pynten spørger to gutter om jeg vil hjælpe den ene op. Det gør jeg men undrer mig lidt, da de jo er to. Det er så fordi de er nye. Jeg spørger hvorfor de ikke har hjelm på - men det havde de fået at vide ikke var nødvendigt af deres instruktør (fra Kite Danmark!). Undskyld men her fatter jeg intet - hvordan kan man IKKE anbefale det til (især) nye kitere, som instruktør? Anyways, de havde ikke styr på hvordan man skulle placere sig i launch situationen, jeg fortalte ham der skulle kite, hvordan han langsomt skulle gå upwind indtil kiten blev spændt ud. Da han stod korrekt, der blevet givet thumbs up og jeg slap kiten, kunne han ikke rigtig styre kiten (jeg ved ikke hvorfor - men gætter på at kiten var depoweret for meget), og den driftede langsomt ind i vinduet og endte i sivene sammen med piloten. (ingen kritik af dig jeg hjalp, men seriøst overvej at tage et par privattimer med instruktør, så minimum sikkerheden er på plads - det gjorde jeg selv for blot halvandet år siden)

Til mine venner. Jeg har nogle venner som har gjort brug af et 50% tilbud fra Kite Dannmark via et internet site. Et kite kursus for 600kr! 2 kites og 2 instruktører til 10 mand - den ene kite crasher og går i stykker - resultat 1 kite til 10 mand. Min ven når kun at flyve trainer kite. Det hjalp ikke at brokke sig "for de havde jo været på vandet". Hmm 600kr for at flyve lidt med en trainer kite - ik så billigt. JEG synes det er vildledende marketing at kalde det et kite kursus - og fatter ikke Kite Danmark (og andre kite skoler med lignende "kurser") ik bare kan kalde det en "introduktion til kite surfing" - og så understrege nødvendigheden af mere undervisning for deres egen og andres sikkerhed.

Jeg ved godt at nogen mener denne debat bør tages privat - men det er forsøgt tidligere og derfor er dette endnu et forsøg på at sparke debatten igang! OG forhåbentlig få de kiteskoler det drejer sig om til at stramme op og indgå en konstruktiv dialog!

Nej man kan ikke tvinge folk til at tage kurser, eller betale for ekstra timer (kun anbefale det igen og igen), men problemet opstår i, at dem jeg støder ind i de mener, at de kan det grundlæggende fordi de har været på kursus (og det kan de ik)! Og når de ik får andet at vide end, at det er timerne på vandet der tæller såh - går det galt på et tidspunkt.

Rune

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 05:28 #61900

• TOM SIX
  • TOM SIX's profilbillede
  • Administrator
  • Administrator
  • Modtagne Tak: 151
bravo rune - det er jeg sgu enig i! det er godt at du "tager bladet fra munden". en karma herfra. :)
jeg har faktisk lagt mærke til netop kite danmark ved flere anledninger på svp, og ikke helt forstået deres koncept (eller ihvertilfælde hvorfor nogen gidder at bruge dem). her står der så ganske store grupper håbefulde mennesker sammen med en instruktør og en med instruktør i mange timer. det er selvfølgelig helt umuligt at få noget forsvarligt ud af sådanne kursus tænker jeg. jeg er overbevist om at en eneste time one on one time hos en kvalificeret instruktør giver mere kundskab og sikkerhed en et helt kursus hos K D.
jeg ved at KD er sponsor her på ks, men jeg tror (ved) at KD på et generalt niveau har en sygt dårlig forretningsmoral. dette er selvfølgelig helt uvæsentlig i denne tråd, bortset fra at jeg syntes, at KD lejer med menneskers liv og sikkerhed med deres kursus virksomhed.
alle burde bidrage til at styrke sikkerheden indenfor vår sport, og det starter faktisk hos kursusudbyderne!
virksomheder som KD burde efter min mening væk fra markedet! og den bedste måde at få gjort det på er at boikotte dem. hermed en opfordring! (og ikke bare KD, men alle som driver som dem). jeg ved at der er mange dygtige og ansvarsfulde instruktører herinde på KS.
Til dig som ønsker at tage et kursus: den bedste, billigste og sikreste måde at lære at kite på, er hos en instruktør hvor du er alene eller evt. et par stykker. det er viktig at du er aktiv under kursus forløbet, og oparbejder dig den nødvendige kundskab og selvtilid (det får du bare ikke af at stå ude i vandet og glo en hel dag for kr 600,-). så hvis du bruger kr 2-3.000,- hos en dygtig instruktør, så kommer du hurdigt i gang på en god og tryg måde, du får råd om hvilket udstyr du bør skaffe dig, og hele din kite oplevelse bliver 100% bedre.
HUsk at KD sælger udstyr, og når de sælger et helt kursus for kr 600,- så er det selvfølgelig helt uinteressant. det de i virkeligheden sælger er selvfølgelig deres udstyr.
så her er min opfordring igen: hold jer væk fra firmaer som KD. de sælger ikke noget billigt, men er langt på vej med til at ødelægge vores sport på grund af dårlig forretningsmoral.
mvh
tom

Kitesurferen.dk - hangloose.no XBOARD
Sidste redigering: af TOM SIX.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 16:12 #61931

• Thor81
  • Thor81's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 0
Ville faktisk have givet dig en karma, for dette glimrende (og relevante) indlæg, men har givet den til en anden, så det må du vente med haha..

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 17:30 #61934

• Tomas Lucas
  • Tomas Lucas's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
Dette er jo ikke en ny diskusion. Igen vil jeg opfordre Kitedanmark til at udtale sig om beskyldningerne. Problemerne forsvinder ikke fordi man ikke snakker om dem.
Håber på et svar fra dem denne gang.
mvh. Tomas Lucas

Århus.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 19:32 #61942

• papand
  • papand's profilbillede
  • Virkelig aktiv på forum
  • Highfly!
  • Modtagne Tak: 14
Pallandsen, jeg kan personligt sagtens se din problematik, men dette er et forum til diskussioner, ikke et sted hvor vi skal kritisere mennesker/fimaer eller lign.

Vi er helt enige i at "noget" burde ændres / forbedres, men smid en mail til kitedanmark.dk i stedet for her.

Der er også altid KBDK som ville være relevante at bruge i sådan en situation.

Tag et kursus og brug din hjelm!!

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 19:42 #61943

• Kastho
  • Kastho's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 1

Dette er jo ikke en ny diskusion. Igen vil jeg opfordre Kitedanmark til at udtale sig om beskyldningerne. Problemerne forsvinder ikke fordi man ikke snakker om dem.
Håber på et svar fra dem denne gang.
mvh. Tomas Lucas

ALLE problemer forsvinder med tiden !!!!!!!!

Jeg synes Operation-X skal på sagen ! :woohoo:

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 20:04 #61945

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • Surf!
  • Modtagne Tak: 3
papand skrev:

Pallandsen, jeg kan personligt sagtens se din problematik, men dette er et forum til diskussioner, ikke et sted hvor vi skal kritisere mennesker/fimaer eller lign.

Vi er helt enige i at "noget" burde ændres / forbedres, men smid en mail til kitedanmark.dk i stedet for her.

Eftersom det er et problem / en opgave der angår os alle - Så er der vel ingen grundt til ikke at skrive om det herinde???

Så længe der er personer der bliver lukket ud uden tilstrækkelig instruktion og derfor er til fare, dels direkte via uheld, sammenstød eller dødsfald, dels indirekte via dårlig/uheldig eksponering via medierne, er det da i aller højeste grad et emne der bør optage os...

Måske det er fordi jeg er for gammel - Men jeg husker tydeligt hvordan det gik med speedbådskørekortet - Fordi nogle (for mange) TÅBER tilsidesatte al sund fornuft og godt sømandsskab og derved tvang politikerne til at indføre nogle tossede regler som i bund og grund stort set kun er til besvær for dem der godt kan opføre sig ordentligt - Og ikke sorterer dem fra der stadig ikke kan bruge hovedet.

Det nytter sgu ikke at stikke hovedet i busken som en struds - Løven æder dig bare fra røven i stedet... :)

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 20:19 #61946

• Thomas Hansen
  • Thomas Hansen's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
Nu har jeg ikke noget personligt kendskab til ovenstående firma, men syntes da ikke der findes et bedre fora end her eller begynderkite.dk eller et anden lign site.at diskutere klamhuggere.

Jeg kan ikke helt se argumentet om at diskussionen skal gemmes væk.. hvis der ikke er tale om et klamhuggerfirma er der helt sikkert nogle som kommer på banen og fortæller om de gode oplevelser de har hat med firmaet.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 20:59 #61949

• allan77
  • allan77's profilbillede
  • Rimelig ny på forum
  • Rimelig ny på forum
Vil helt sikkert tilslutte mig at det er emne der kan og burde vendes her på sitet.
De fleste der vil starte op med kitesurfing starter helt sikkert med at google kitesurfing i Dk
hvorefter denne side formentlig popper op, så kunne det da være rart for dem at vide hvilke firmaer der tilbyder god og iorden undervisning og hvilke firmaer der gør det mere eller mindre uforsvarligt.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 21:08 #61950

• TOM SIX
  • Administrator
  • Administrator
Apropos emne.

Faldt over denne link på et andet forum.
Dette til eftertanke for instruktører og andre (desværre er den engelske oversættelse ikke så god - men betydningen tydlig)

Fransk begynder død i tragisk uheld på kitekursus nu her i september

Link: www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2372312

Tragisk for alle involverede :(

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 21:19 #61953

• papand
  • papand's profilbillede
  • Highfly!
  • Modtagne Tak: 14
Nielsen skrev:

papand skrev:

Eftersom det er et problem / en opgave der angår os alle - Så er der vel ingen grundt til ikke at skrive om det herinde???

Så længe der er personer der bliver lukket ud uden tilstrækkelig instruktion og derfor er til fare, dels direkte via uheld, sammenstød eller dødsfald, dels indirekte via dårlig/uheldig eksponering via medierne, er det da i aller højeste grad et emne der bør optage os...

Måske det er fordi jeg er for gammel - Men jeg husker tydeligt hvordan det gik med speedbådskørekortet - Fordi nogle (for mange) TÅBER tilsidesatte al sund fornuft og godt sømandsskab og derved tvang politikerne til at indføre nogle tossede regler som i bund og grund stort set kun er til besvær for dem der godt kan opføre sig ordentligt - Og ikke sorterer dem fra der stadig ikke kan bruge hovedet.

Det nytter sgu ikke at stikke hovedet i busken som en struds - Løven æder dig bare fra røven i stedet... :)

Og det skulle jeg lige ha en Minus Karma for? :D For at komme med min holdning til denne diskussion? Fedt!

Tag et kursus og brug din hjelm!!

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 21:26 #61954

• Nielsen
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • Surf!
papand skrev:

Og det skulle jeg lige ha en Minus Karma for? :D For at komme med min holdning til denne diskussion? Fedt!

Hehe - Jeg har sgu ikke minuset nogen hér :P

Regner med at det er en diskussion - Ikke en karma-point-konkurrence... :)

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 21:27 #61955

• Pallandsen
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
Papand skrev:

Jeg har for nogle måneder siden sendt en mail til én fra Kite Danmark - en venlig mail med konstruktive forslag - var aldrig i forum. Lad os bare sige vi så på sagen ret forskelligt og at mine oplevelser ikke lod til at gøre det store indtryk.

Dog fik jeg at vide at Kite Danmark har en tilfredsheds rate på 99% blandt kursister - jeg har så åbenbart kun mødt den sidste ene procent. Gang på gang på gang..

Rune

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 21:35 #61957

• phj
  • phj's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
he he papand du får sku lige en af mig så :)

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 21:55 #61959

• Nielsen
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • Surf!
Pallandsen skrev:

Dog fik jeg at vide at Kite Danmark har en tilfredsheds rate på 99% blandt kursister - jeg har så åbenbart kun mødt den sidste ene procent. Gang på gang på gang..

Rune

De kan jo for såvidt godt være tilfredse nok når de har afsluttet kurset - Det er vel mere spørgsmålet om de bliver ved med at være det?!

Noget andet er at jeg generelt synes det er et problem at få en ærlig mening ud af folk når jeg spørger om noget - Hellere giver de det svar de tror der ønskes, end kommer med en reel udmelding...

Det uanset hvad det så drejer sig om....

Det er åbenbart blevet umoderne at stå ved sin mening... :huh:

Sidste redigering: af Nielsen. Begrundelse: Præcisering

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 22:04 #61961

• Scott
  • Scott's profilbillede
  • Cogito surf, ergo sum
papand skrev:

Jeg kender Palandsen og tro mig der er blevet sendt mails, i en god kritisk men konstruktiv tone.
Den sidste mail blev besvaret med et "Super" så vidt jeg ved.
Så er den korrespondence ligesom udtømt.

Jeg synes i høj grad det berører os alle, når klamhuggere sætter vores alle sammens liv og førlighed på spil for profit.
Og jeg vil da opfordre folk til tage et standpunkt. Når få ødelægger det for flertallet.
Når et firma har så lav moral, at det er direkte ødelæggende for sporten.

-Scott

Kite-Akademiker
...Hold fast jeg har læst meget om det o.O

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 22:04 #61962

• TOM SIX
  • Administrator
  • Administrator
Nielsen skrev:

Det uanset hvad det så drejer sig om....

Det er åbenbart blevet umoderne at stå ved sin mening... :huh:

i min bog bliver det aldrig umoderne at stå ved sin mening :) Det er superheltene som står ved sin mening B)

Man skal aldrig være bange for at stå ved det man mener - tror de fleste har mere respekt for en med rygrad end et siv som bøjer sig den vej vinden blæser....

(hov Axel, der var vist lige en der nuppede en karma fra dig bare fordi du sagde din mening - det kan vi ikke have noget af - så her har du lige en karma fra mig B) )

Sidste redigering: af TOM SIX.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 23 Sep 2011 22:09 #61963

• Pallandsen
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
Nielsen skrev:

De kan jo for såvidt godt være tilfredse nok når de har afsluttet kurset

Helt sikkert - og det er heller ik min business om folk er tilfredse eller ej, men dem jeg kender der har taget kurset (dem som jeg ikke nåede at advare), var i hvert fald ikke tilfredse - i og med deres penge nærmest var spildt, i forhold til hvad de forventede - "at lære at kite surfe". Så i virkeligheden er det måske bare dét, der skal kommunikeres ud, når man sælger et kursus med 1 underviser og 4-5 elever - "I lærer ikke at kite surfe, men I bliver introduceret til sporten og så kan I se om det er noget I vil gå videre med". Men det betyder nok færre kunder og færre penge - OG det virker som om at sidstnævnte, er det eneste der tæller for ovennævnte kursusudbyder!!

Jeg er ligeglad om jeg bliver upopulær i det slæng - de laver vildledende marketing og har dårlig moral!

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 24 Sep 2011 07:00 #61970

• allan77
  • allan77's profilbillede
  • Rimelig ny på forum
  • Rimelig ny på forum
Hvis man spørger en person der lige har været på kursus om han var tilfreds med kursusforløbet, vil de fleste (nok 99%) svare et rungende ja. Dels fordi de er euforiske efter deres første tur på vandet og adrenalinen kører nok stadig i kroppen. Og en nybegynder kan på ingen måde vide hvor rustet de er blevet, de forventer når de har taget et kursus at de lært alt det der skal til for selv at tage ud og komme videre med kiten.
Så deres tilfredsheds rate giver jeg ikke meget for!

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 24 Sep 2011 08:25 #61971

• ZenSurfer
  • ZenSurfer's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
  • Modtagne Tak: 7
Nielsen skrev:

papand skrev:

Det er ikke fordi du er for gammel, du har fuldstændig ret! Der skabes en helvedes masse bureukratiske regler pga. ganske få mennesker går over grænsen for hvad der er acceptabel adfærd.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 25 Sep 2011 20:11 #62033

• Thor81
  • Thor81's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
Syntes at kørekort til speedbåd er én af de bedre opfindelse..

Sidste redigering: af Thor81.

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 25 Sep 2011 20:45 #62037

• Nielsen
  • KBDK MEDLEM
  • KBDK MEDLEM
  • Surf!
Thor81 skrev:

Syntes at kørekort til speedbåd er én af de bedre opfindelse..

Vi kan aldrig blive uenige om at viden er en god ting - Derfor er uddannelse der tilegner folk viden, en god ting.

Det var imidlertid ikke det der var årsagen til indførelsen af speedbådskørekortet, og speedbådskørekortet har heller ikke fjernet de personer der er til fare for andre pga. dumhed - Det er derfor jeg bruger det som eksempel hér...

Jeg har ikke nogen specifik erfaring med bestemte kiteskoler og deres kursister, ejheller deres krav til instruktører, stof der skal gennemgås og niveauer der skal opnåes før kursisten slippes løs på egen hånd.

Jeg har til gengæld mødt både velforberedte nybegyndere og så sandelig også det modsatte...

Mit indspark er at det er for ringe så lidt debat der er når man tænker på at måske 2 eller 3 på hinanden ulykkelige hændelser med tilstrækkelig mediedækning, som kunne have været undgået ved bedre selvjustits og tagen-fat-i-problemerne på forhånd, ud over direkte at kunne lemlæste eller slå folk ihjel, kan være skyld i at hele sporten kommer i et så dårligt lys at det bliver nødvendigt med regulerende indgreb fra lovgivende side.
Dertil kommer problemer med forsikringsselskaber der ikke vil forsikre kitesurf mv. fordi de får en god grund til at kalde det "ekstremsport".

Jeg hader at skulle reguleres i h & r fordi et mindretal enten ikke kan tænke sig om, bliver vejledt forkert/dårligt eller slet og ret skider på alt og alle - Derfor synes jeg vi bør tage det alvorligt når der er nybegyndere der tydeligvis har fået for ringe instruktion - Uanset hvem der end har stået for det.

Det er min opfattelse at Kitesurferen er et ret stort forum, med mange som sejler i de områder hvor det virkelig opdages hvis der er problemer - Derfor synes jeg det er et godt sted at have denne debat, ligesom vi skal have den på strandene rundt omkring såvel som i KBDK regi.

Hvis det kan afværge én ulykke vil jeg hellere blive opfattet som en sur skid 1000 gange på stranden/forum end én gang at skulle bruge mine førstehjælpskundskaber for at redde nogen der er kommet til skade pga. der ikke blev sagt/gjort noget.

Min erfaring er at det heldigvis er de færreste der bliver sure når de får hjælp - Også selvom den kommer uopfordret... :)

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 25 Sep 2011 21:05 #62039

• FlyOrDie
  • FlyOrDie's profilbillede
  • Meget aktiv på forum
  • Meget aktiv på forum
Der er rigeligt med eksempler på at Pallandsens pointe og postulat holder vand !
Jeg kan sagtens tilføje eksempler på begyndere jeg har hjulpet uden hjelm uden begreb om vigeregler og uden tilstrækkeligt praktisk grundlag... også i år og for nylig...
JYP skrev OGSÅ et indlæg For Nylig fra sylten dog uden at nævne navne -- Hæv jeres niveau for det bliver sgu ved med at være for lavt selvom i får lang lang alt for lang line...
Har forsøgt at gøre Tomas opmærksom på rygterne ... de sande rygter by the way...

Vi Ses på vandet ....

Its not about how many miles per hour...Its about how many smiles per mile ...
Sidste redigering: af Lars47.dk. Begrundelse: Stop med at hænge folk ud..

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 25 Sep 2011 23:02 #62046

• Lars47.dk
  • Lars47.dk's profilbillede
  • Moderator
  • Moderator
  • Først og fremmest, Kitesurfer...
  • Modtagne Tak: 174
Drenge...

Dejlig debat, ikke mange råd og vejledning til begyndere. Ikke nogen beviser for jeres påstande, i er godt klar over i hænger folk og forretninger ud i et online forum uden at have det mindste af beviser eller andet brugbart i en seriøs debat om hvad er godt og hvad er skidt!??!!

Stram lige op når i råber og skriger!!

www.Kitesurferen.dk - www.Xboard.dk - www.lars47.dk
Supported by:
Oneill - Naish - Nautic

Man får hvad man betaler for eller gør man...? 25 Sep 2011 23:34 #62048

• Scott
  • Scott's profilbillede
  • Cogito surf, ergo sum
Lars47.dk skrev:

Drenge...

Dejlig debat, ikke mange råd og vejledning til begyndere. Ikke nogen beviser for jeres påstande, i er godt klar over i hænger folk og forretninger ud i et online forum uden at have det mindste af beviser eller andet brugbart i en seriøs debat om hvad er godt og hvad er skidt!??!!

Stram lige op når i råber og skriger!!

Ja, det er et mysterie hvordan de sidste 3 ulykker er sket. Det er jo bevist hvor kyndigt de er blevet undervist.
Det er lidt den samme retorik, ikk? :huh:
Hvis der ikke var skyggen af bevis for vores forskellige sider af samme påstand, så blev der nok ikke ved med at komme flere af disse indlæg, med mere og mere opgivende/ophidsede titler. ;)

-Scott

Kite-Akademiker
...Hold fast jeg har læst meget om det o.O
Tid til at oprette siden: 0.192 sekunder